آموزش وردپرس

سایت وردپرسی با www یا بدون www

آموزش اضافه کردن www به آدرس سایت وردپرس

گاهی به آدرس URL سایتها نگاه کنید. چرا بعضی از سایتها www ندارند، مگر امکان دارد؟ آیا فرقی می‌کند سایتی که www دارد با سایتی که www  ندارد. این موضوع هزاران سوال در ذهن کاربران ایجاد خواهد کرد.

آموزش اضافه کردن www به آدرس سایت وردپرس

اگر در آدرس URL اسم دامنۀ من تنها ذکر شود، چه می‌شود؟

دو نوع آدرس برای سایتها تعریف شده است.1- با www و 2- بدون www که به آن می‌گویند دامنۀ لخت! سوال اصلی این است ” باید www را در نام دامنه استفاده کرد، یا نباید استفاده کرد؟” رایجترین پاسخی که به این سوال داده می‌شود: “موضوع تنظیمات شخصی می‌باشد.” و عامیانه‌تر این است “بستگی به خود شما دارد.”

از دید SEO این است که فرقی ندارد سایتی با www باشد یا بدون www. اما اگر از www استفاده کند از مزایای فنی برخوردار می‌شوند، مخصوصأ سایتهایی که بازدید روزانۀ بسیار داشته باشند.

مزیت اول: موضوعات مرتبط با شکست‌خوردن سرور

یکی از مشکلاتی که برای دامنه به‌وجود می‌آید شکست خوردن سرورهاست. در این زمان سایتهایی که روی این چنین سرورها قرار دارند برای مدت زمانی قادر به پاسخگویی نیستند. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است از لینک redirect برای تقسیم بار ترافیکی روی سرورهای سالم استفاده شود، تا زمانی‌که مشکلات سایت برطرف شود. سرورها برای جبران نقصان خود راه‌هایی را باید در نظر بگیرند و باید سعی کنند این مشکلات به حداقل ممکن برسد تا مشتریان خود را از دست ندهند.

آموزش اضافه کردن www به آدرس سایت وردپرس

سایتهایی که www دارند تنها می‌توانند از لینک redirect استفاده کنند. این لینک از رکوردهای DNS CNAME استفاده می‌کنند و سایتهایی که دامنۀ لخت دارند نمی‌توانند DNS CNAME داشته باشند.

مزیت دوم: کوکی‌ها و کش‌ها

کوکی‌ها اطلاعات کوچکی هستند که از طرف سایت برای مرورگر شما ارسال و ذخیره می‌شوند تا زمانهایی که کاربر آن سایت را ملاقات می‌کند بتواند آن تکه اطلاعات را در خاطرش داشته باشد.

کش‌ها اطلاعات صفحات HTML، تصاویر و داده‌های آماری هستند که در مرورگر ذخیره می‌شوند تا دفعات بعد سریع بارگذاری شود. سایتهایی که www دارند اطلاعات کوکی و کش را در خود ایجاد می‌کنند.

آموزش اضافه کردن www به آدرس سایت وردپرس

نتیجه‌گیری

می‌توانید نام دامنۀ خود را بدون www داشته باشید اما مشکلاتی در این موضوع خواهید داشت. اگر با www باشد همانند همگان می‌توانید از مزیتهای فنی و راحتی کار استفاده کنید.

آموزش اضافه کردن www به سایت

سایتهای جدید

به قسمت مدیریت سایت خود وارد شوید، به قسمت تنظیمات رفته و general را پیدا کنید.

آموزش اضافه کردن www به آدرس سایت وردپرس

بعد از آن به پائین سایت هدایت شوید تا WordPress Address URL را ببینید و www را قبل از نام دامنه وارد کنید. سپس تغییرات را ذخیره کنید.

 آموزش اضافه کردن www به آدرس سایت وردپرس

برای سایتهای راه‌اندازی شده

اگر سایت وردپرس شما راه‌اندازی شده و هزاران مطلب داخل آن وجود دارد، پیشنهاد می‌شود تغییراتی ایجاد نکنید و بگذارید همان‌گونه که هست سایت راه خود را ادامه دهد. زیرا برای این کار نیاز است هر مطلب به تنهایی redirect شود. واضح است که داشتن www روی SEO تأثیر خاصی ندارد. اگر واقعأ می‌خواهید از www برای سایت راه‌اندازی شده‌تان استفاده کنید، باید از افزونه‌های مناسب موجود استفاده کنید.

درباره آنیتا دشتی

کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار و IT. محقق در زمینه های امنیت، رایانش ابری و رایانش ابری همراه. نویسنده، مترجم و مدیریت محتوی در سایتهای تخصصی.

دیدگاهتان را بنویسید