11 نکته برای بهبود سئو مقالات وب سایت همانند حرفه ای ها

نسرین ولی خانی
۱۳۹۸/۱۲/۱۷
نظرات : 0
بازدیدها : 279

بسیاری از کاربران از ما درخواست کرده‌اند نکاتی را در مورد بهبود سئو مقالات سایت منتشر کنیم تا به کمک آن بتوانند رتبه بهتری در موتورهای جست‌ و جو کسب کنند. بهترین زمان برای بهینه‌‌ سازی مطالب یک سایت، زمانی است که در حال تولید آن محتوا هستید. اما همیشه می‌ توانید نوشته‌ های قبلی خود را نیز بهبود ببخشید. سئوی یک سایت بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود سایت شما ترافیک بیشتری داشته باشد.

بهترین نکات سئو برای بهبود رتبه بندی مقالات

نکات بسیاری وجود دارد که با رعایت آن ها می‌ توانید گامی در جهت بهبود سئو مقالات خود بردارید. در این مقاله قصد داریم بهترین نکات برای بهبود سئو مقالات را با شما به  اشتراک بگذاریم. نکاتی که البته آن ها را در سایت خود تست کرده‌ایم.

۱. برای مقالات خود با روش تحلیل کلمات کلیدی مناسب برنامه‌ریزی کنید.

بسیاری از مبتدیان برای انتخاب موضوع مقالات سایت خود فقط به حدس و گمان تکیه می‌ کنند و حدس می زنند که مخاطبان از چه محتوایی استقبال می‌ کنند. نیازی نیست به حدس و گمان خود رجوع کنید، مخصوصا حال که می‌ توانید کلمات کلیدی را تحلیل و بررسی کنید و متوجه شوید که مخاطبان شما به دنبال چه نوع محتوایی هستند. تحلیل کلمات کلیدی تکنیکی است که توسط تولیدکنندگان محتوا و کارشناسان سئو به کار برده می شود. این تحلیل به شما کمک می‌ کند تا موضوعاتی را که کاربران به آن‌ ها علاقه نشان می‌دهند و بیشتر سرچ می‌کنند را کشف کنید.

تحقیق کلمه ی کلیدی

تحقیق کلمه ی کلیدی

سپس می‌توانید از این کلمات کلیدی برای تبیین استراتژی محتوای خود استفاده کنید. با این کار مطمئن شوید به درستی موضوع مقالات خود را انتخاب کرده‌اید و کاربران از آن استقبال خواهند کرد.

پیشنهاد ما برای تحلیل کلمات کلیدی ابزارهای SEMrush و Aherf  می‌باشد. این ابزارها اطلاعات عمیقی در مورد کلمات کلیدی، تحلیل رقبا، سیر نزولی و صعودی کلمات کلیدی و موارد مفید دیگر، ارائه می‌کنند.

اگر از SEMrush استفاده می‌کنید ممکن است بخواهید ویژگی  SEO Writing Assistant این ابزار نیز استفاده کنید. این ویژگی به شما کلمات کلیدی دیگری نیز که مرتبط (LSI) با کلمه کلیدی اصلی هستند را پیشنهاد می‌ کند. همچنین میزان خوانایی مقاله شما، لحن زبان و طول مقاله شما را بررسی می‌ کند.

۲.  برای کلمات کلیدی اصلی خود، کلمات مرتبط پیدا کنید

بعد از تحلیل کلمات کلیدی و کسب دیدی کلی از این کلمات، اکنون زمان آن است که یک کلمه یا عبارت را به عنوان هدف اصلی خود در سئو قرار دهید. عبارت انتخابی شما باید بیشترین میزان سرچ و کم‌ترین میزان رقاب را داشت باشد. این عبارت، کلمه کلیدی اصلی شماست. و باید برروی آن تمرکز کنید. این عبارت و موضوع همان چیزی است که مخاطبین شما در جست‌وجوی آن هستند.

اگر از افزونه Yoast استفاده می‌کنید می‌توانید عبارت کلیدی کانونی ( Focus Keyword )  را به این افزونه معرفی کنید. با انجام این کار افزونه سئو بررسی می‌کند که آیا در مقاله خود به میزان لازم از این کلمه کلیدی استفاده کرده‌اید یا خیر.

تنظیمات کلمه کلیدی در یواست

تنظیمات کلمه کلیدی در یواست

سپس نیاز دارید تا کلمات کلیدی مرتبط ( Latent Semantic Indexing ) یا همان LSI را هم پیدا کنید. این‌ها کلماتی هستند که به کلمه کلیدی اصلی شما مرتبط هستند و کاربران این موارد را هم برای رسیدن به موضوع مقاله شما سرچ می‌ کنند.

راحت‌ترین راه برای پیدا کردن کلمات LSI این است که کلمه کلیدی اصلی خود را درگوگل سرچ کنید سپس صفحه نتایج را اسکرول کرده و اگر به آخر این صفحه نگاه کنید، می‌ توانید در بخش Related Searches این کلمات را بیابید.

کلمات کلیدی مرتبط

کلمات کلیدی مرتبط

شما باید از تعدادی از این کلمات در مقاله خود استفاده کنید تا بتوانید کامل‌ ترین محتوا را برای کاربران ایجاد کنید. البته سعی نکنید این کلمات را به صورتی مصنوعی در متن قرار دهید. این کار باعث می‌ شود مقاله شما برای مخاطبین غیر معمولی و عجیب به نظر برسد و موتورهای جست‌وجو نیز در تشخیص این مطلب بسیار ماهر هستند.

۳. یک عنوان تاثیرگذار برای مقالات خود انتخاب کنید.

عنوان مقالات سایت شما بی‌نهایت در بهبود سئو مقالات و کسب رتبه در موتورهای جست‌وجو اهمیت دارد. یک عنوان خوب، مقاله شما را با عباراتی که مردم سرچ می‌ کنند مرتبط می‌ سازد. از این مهم تر یک عنوان جذاب کاربران را ترغیب می‌کند روی سایت شما کلیک کنند و مقاله را بخوانند. برای این که عنوان شما از جهت سئو مناسب باشد، می‌ توانید از کلمات کلیدی مد نظر خود در آن استفاده کنید.

عنوان مقالات وب سایت

عنوان مقالات وب سایت

علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی، باید از عناوین جذاب و ترغیب‌کننده استفاده کنید. عناوینی که نرخ کلیک کاربران (CTR) را افزایش دهد که این مورد نقش مهمی در سئو دارد. چندین فرمول برای نوشتن یک عنوان موثر وجود دارد. یکی از آنها فرمول EMV  است(Emotional Marketing Value).

این فرمول توصیه می‌ کند که از کلماتی قدرتمند که احساس خاصی را در مخاطبان برمی‌ انگیزد در عنوان خود استفاده کنیم. ابزارهای آنلاین مختلفی مانند EMV Headline Analyzer وجود دارند که تیتر شما را بررسی کرده و از دید این فرمول به آن امیتازدهی می‌ کنند.

۴. ایجاد لینک‌ های داخلی را به یک عادت تبدیل کنید.

بعد از مدتی که در سایت خود فعالیت انجام دادید و به میزان کافی محتوا تولید کردید حتما می‌خواهید که کاربران تمام این مقالات را بخوانند. ایجاد لینک‌های داخلی در مقالات باعث می‌ شود که کاربران جدید بتوانند مقالات قدیمی‌ تر شما را نیز مطالعه کنند. ایجاد لینک داخلی روشی عالی برای ایجاد و توسعه ارتباط متنی بین مقالات جدید و قدیمی است.

وردپرس کار را برای یافتن مقالات قدیمی، درون مقاله‌ای که در حال نوشتن یا ادیت آن هستید، آسان کرده است. کافیست عبارتی را که می‌ خواهید لینک‌ دار شود انتخاب کنید سپس روی آیکون لینک در نوار ابزار بالا کلیک کنید.

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی

حال یک کادر پاپ‌آپ در زیر عبارت انتخابی ظاهر می‌شود و می‌توانید مقالات قدیمی که قصد لینک دادن به آن را دارید سرچ و انتخاب کنید. اگر به لینک دادن داخلی در مقالات عادت کنید. می‌توانید مطمئن شوید که سئوی داخلی (on-page) سایت شما در وضعیت خوبی قرار دارد و مقالات قدیمی شما نیز مدام لینک‌های جدید دریافت می‌کنند.

۵. عکس و ویدئو به مقالات خود اضافه کنید.

افزودن فایل های چند رسانه ای

افزودن فایل های چند رسانه ای

موتورهای جست‌وجو اغلب به مقالاتی که مخاطب را بیشتر درگیر خود کند رتبه بهتری می‌دهند. ویدئوها و تصاویر بیش از یک متن ساده درگیری ایجاد می‌کنند. حتما باید تصاویری را در بین پاراگراف‌های مقالات خود قرار دهید. بعضی از مبتدیان هنگام انتخاب تصاویر، از تصاویر سایت‌های دیگر استفاده کرده و آنها را کپی می‌کنند. باید مراقب باشید که از تصاویری که شامل قانون کپی رایت است استفاده نکنید تا دچار مشکل قانونی نشوید.

البته نگران نباشید سایت‌هایی هستند که می‌توانید از آنها به صورت رایگان عکس‌های زیبا دریافت کنید. البته می‌توانید از عکس هایی که خودتان گرفته‌اید هم استفاده کرده و یا از سایت‌های مثال سایت Canva برای ساخت تصاویری که مخاطب را درگیر می‌کند استفاده کنید. مطمئن شوید تصاویری که استفاده می‌کنید برای سئوی سایت بهینه شده‌اند. ویدئوها معمولا مخاطبان را بیش از عکس‌ها درگیر می‌کنند. می‌توانید داخل مقالات خود از فرمت‌هایی مثل اسلایدشو، Vlogs و…برای نمایش ویدئو استفاده کنید.

مراقب باشید که نباید ویدئوها را مستقیما داخل مقاله خود آپلود کنید. وردپرس برای میزبانی و استفاده از ویدئو بدین صورت بهینه نشده و شرکت هاستینگ شما هم نمی‌تواند از پس این مشکل برآید. پیشنهاد می‌کنم ویدئوهای خود را در سرویس‌هایی مانند یوتیوب آپلود کنید. یوتیوب دومین موتور جست‌وجوی برتر و بزرگترین شبکه اجتماعی بعد از فیس‌بوک است. سپس می‌توانید کد این ویدئوها را داخل مقالات قرار داده و بدین تریب داخل سایت نمایش داده می‌شوند.

۶. توضیحات متا را به مقالات خود اضافه کنید.

توضیحات متا در واقع یکی از متا تگ های Html است که می‌توانید به صفحات وب خود اضافه کنید. هدف این تگ این است که توضیحی کوتاه درباره این مقاله به موتورهای جست‌وجو و ربات‌ هایی که سایت شما را بررسی می‌ کنند ارائه کند. برخی از متخصصان سئو بر این باروند که توضیحات متا کارایی قبل را ندارد بنابراین استفاده از آن ها ضروری نیست. در حالی که عده دیگر نظری مخالف دارند و تاکید می‌ کنند که حتما از این تگ باید استفاده شود. ما نیز توصیه می‌ کنیم از این متا تگ در تمام مقالات خود استفاده کنید.

یک توضیح متای خوب می‌تواند توضیحات بیشتری در مورد یک مقاله بدهد. شبکه های اجتماعی مانند فیس‌بوک، تویتر و لینکدین نیز این توضیحات را زمانی که مقاله شما در آن ها به اشتراک‌ گذاشته شود نمایش خواهند داد.

توضیحات متا

توضیحات متا

حالا که دانستیم کاربران این توضیحات را می‌ بینند و می‌ خوانند به اهمیت و مفید بودن آن پی میۤ‌بریم. باید مطمئن شوید که حداقل یک بار در این توضیحات به کلمه کلیدی خود جهت بهینه سازی مقاله اشاره کرده‌اید. تعداد کاراکترهای این توضیحات محدود به ۱۵۵ کاراکتر است. اگر بیش از این مقدار بنویسید حذف خواهد شد، پس مطمئن شوید که کلمه کلیدی مد نظر در همان ۱۵۵ کاراکتر اول است. برای اضافه کردن توضیحات متا، در صفحه ادیت مقاله اسکرول کنید و در بخش SEO Meta Description  در افزونه Yoast این توضیحات را وارد کنید.

توضیحات متا در یواست جهت بهبود سئو مقالات

توضیحات متا در یواست

۷. اطمینان حاصل کنید که مقاله شما به راحتی خوانده می‌شود.

خوانایی یکی از پارامترهای مهم برای موتورهای جست‌وجو است. مقالاتی که خوانایی بیش‌تری دارند معمولا رتبه بهتری هم کسب می‌ کنند. صفحات کامپیوتر و موبایل هنوز یک پلتفرم مناسب برای برای خواندن مقالات نیستند. به همین دلیل است که کاربران یک مرور کلی بر مقالات می‌اندازند. در واقع مطالعات نشان می‌دهند که کاربران در کمتر از یک ثانیه تصمیم می‌گیرند که مقاله‌ای را بخوانند یا سراغ بعدی بروند.

این زمان برای قانع کردن مخاطب بسیار کوتاه است. با افزایش خوانایی مقاله می‌ توانید کاری کنید تا کاربران بتوانند به سرعت یک نگاهی به کل مقاله بیاندازند. به وسیله جملات کوتاه،‌ پاراگراف‌های کوتاه، علائم نگارشی، تیترها و ساختن لیست می‌ توانید خوانایی را افزایش دهید. پیشنهاد می‌ کنم که در اطراف متن از فضاهای سفید و در داخل متن از تصاویر استفاده کنید تا متن شما راحت‌ تر به چشم بیاید.

می‌توانید از ابزارهایی مانند grammarly برای پیدا کردن مشکلات دستوری، نگارشی و املائی خود استفاده کنید. همچنین این ابزارها پیشنهادهایی برای خوانایی مقالات به شما ارائه می‌کنند. افزونه Yoast هم خوانایی مقالات شما را چک می‌کند. در تب Readability Analysis  از این افزونه می‌ توانید نتیجه این بررسی را مشاهده و اقدام به بهبود مقاله خود کنید.

خوانایی مقالات

خوانایی مقالات

 

۸. از دسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها برای بهبود سئو مقالات و دسته بندی موضوعات استفاده کنید.

دسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها به شما کمک می‌کنند که محتوای خود را هم برای خود هم برای کاربران و هم موتورهای جست‌وجو بررسی کنید. مسئله اینجاست که بسیاری از مبتدیان در ودرپرس از این موارد به درستی استفاده نمی‌کنند. اگر به سایت وردپرسی خود مانند یک کتاب نگاه کنید، دسته‌بندی‌ها مانند فهرست مطالب است کتاب و برچسب‌ها نمایه کتاب هستند. دسته‌بندی‌ها کمک می‌کنند مطالب خود را به عناوین مهم و سرفصل‌هایی که مقالات سایت در مورد آنهاست تقسیم کنید. از سوی دیگر برچسب‌ها موضوعاتی هستند که در یک مقاله در مورد آنها صحبت شده است.

۹. قرار گرفتن به عنوان فیچرد اسنیپت ( Featured Snippet ) باید یکی از اهداف شما باشد.

گوگل سعی می‌کند به سوالات مخاطبین خود به سریع‌ترین شکل ممکن پاسخ دهد. بدین منظور گوگل فیچرد ریزالت یا کادر پاسخ را معرفی کرده است.

Featured Snippet

Featured Snippet

فیچرد اسنیپت بالاتر از نتایج دیگر نمایش داده می‌شود. گوگل بخشی از مقاله را که فکر می‌کند پاسخ سوال کاربر است را انتخاب کرده و در این قسمت نشان می‌دهد. بر اساس مطالعات Advanced Web Ranking  فیچرد اسنیپت‌ها نرخ کلیک ۳۲ درصد را به دست می‌‌آورند. این امر باعث می‌شود بی‌نهایت در بحث سئو مهم باشند. البته دستورالعمل خاصی از طرف گوگل برای نحوه قرارگیری در فیچرد اسنیپت بیان نشده است. گوگل فقط اظهار می‌کند که محتوای خود را بهبود ببخشید و اطمینان حاصل کنید که همان مطالبی را ارائه می‌دهید که کاربران به دنبال آن هستند.

۱۰. مقالات خود را به صورت جامع بنویسید.

موتورهای جست‌وجو به مقالاتی که دارای جزٍئیات زیادی هستند علاقه شدیدی دارند. به همین دلیل است که ما اصرار داریم کلمات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی خود را هم جز اهداف خود قرار دهید. این کلمات کلیدی مرتبط یک دید کلی از انواع مختلف سرچ توسط کاربران، مرتبط با موضوع اصلی، را به برای شما به ارمغان می‌آورند.

با به کاربردن این کلمات در مقاله خود قادر خواهید بود مقاله‌ای جامع‌تر، سرشار از اطلاعات و البته مفیدتر داشته باشید. باید تا می‌توانید از تیترها و میان‌تیترها شامل کلمات کلیدی مرتبط (LSI) استفاده کنید. همچنین سعی کنید کلمه کلیدی اصلی خود را در گوگل سرچ کنید سپس به بخش مربوط تصاویر بروید تا عناوین دیگری را هم ببینید و کلمات مرتبط جدیدتری بیابید.

نتایج جستجوی تصویری

نتایج جستجوی تصویری

ما پیشنهاد می‌کنیم این کارها را هنگام نوشتن مقالات انجام دهید تا مقاله‌ای جامع داشته باشید.

۱۱. مقالات قبلی خود را بهینه کنید.

بسیاری از مبتدیان به محض انتشار یک مطلب، دیگر آن را فراموش می‌کنند. در حقیقت شما عملیات سئو را برای مقاله‌ای که منتشر شده هنوز به طور کامل انجام نداده‌اید. پس از انتشار مطلب این کارها را برای بهینه سازی آن باید انجام دهید:

  • مقالات را درشبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. حتی می‌توانید توسط ابزارهایی این کار را به صورت اتوماتیک انجام دهید.
  • لینک‌های داخلی جدید بسازید. می‌توانید هنگام نوشتن مقالات جدید از داخل مقالات قبلی به آنها لینک دهید. بدین ترتیب مقالات جدید ارجاعاتی پیدا می‌کنند و باعث می‌شود که کاربران آن را راحت‌تر پیدا کنند.
  • سیر رتبه سرچ مقالات را دنبال کنید. این سیر نزولی است یا صعودی؟

توصیه می‌کنیم که مقالات قدیمی را به طور منظم و مداوم سئو کنید بدین ترتیب می‌توانید رتبه خوبی به دست آورید.

 نتیجه گیری از نکات مهم برای بهبود سئو مقالات

در یان مقاله تمامی نکاتی که باید در نوشتن و تولید محتوای یونیک برای وب سایتتان رعایت کنید را بیان کردیم. شما از کدام نکات استفاده می کنید و به نظرتان کدام نکته تاثیر بیشتری در کسب رتبه ی بهتر دارد؟

 

منبع : wpbeginner

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید