تفاوت دسته و برچسب در وردپرس | مقایسه تگ و دسته بندی

nasrinvl
1399/01/04
نظرات : 0
بازدیدها : 50

یکی از مباحثی که در مورد آن بسیار بحث شده است تفاوت دسته و برچسب در وردپرس می باشد و هنگامی که انجمن wordcamps و رویدادها دیگر را مشاهده می‏ کنیم سوالات بسیاری در مورد اینکه کدام یک از آن ها برای سئو بهتر است وجود دارد از جمله: دسته‏ بندی تگ‏ ها به چه صورت باشد؟  تفاوت دسته و برچسب در چیست؟ چه تعداد دسته ‏بندی برای وردپرس بهینه است؟ چه تعداد خیلی زیاد است؟ آیا محدودیتی برای تگ هایی که می‏ توانیم به هر پست اختصاص دهیم، وجود دارد؟ آیا متا تگ‏ ها مانند کلمات کلیدی کار می‏ کنند؟ آیا مزیتی برای سئو در استفاده از تگ ‏ها وجود دارد یا برعکس؟

ما کامنت‏ های بسیاری را درباره این موضوع را در سراسر وب مشاهده کردیم و متوجه شدیم که دارای پاسخ­ه ای متناقضی بودند. اگر تا به حال این سؤالات را داشته‏ اید، امیدواریم پس از خواندن پست تفاوت دسته و برچسب به آن ها پاسخ داده شود، بنابراین در صورت لزوم می ‏توانید تغییراتی را در وبلاگ خود ایجاد نمایید.

قبل از اینکه درباره هر یک از سؤالات ذکر شده در بالا بحث کنیم، باید بدانیم که دسته ‏ها و برچسب‏ ها چه چیزهایی هستند. در نامگذاری وردپرس، دسته ‏بندی و تگ ‏ها به عنوان طبقه‏ بندی شناخته می‏ شوند. تنها هدف آن ها مرتب کردن مطالب شما برای بهبود قابلیت استفاده وب سایت می ‏باشد. به این معنی است که وقتی کاربر به سایت شما می‏ آید، می‏تواند مطالب شما را مرور کند به جای اینکه طبقه ‏بندی‏ های ابتدایی که تنظیم شده است را مشاهده کند.

تفاوت دسته و برچسب در وردپرس چیست؟

تفاوت دسته و برچسب در وردپرس چیست؟

تفاوت دسته و برچسب در وردپرس چیست؟

دسته ‏بندی برای گروه‏ بندی گسترده پست‏های شما در نظر گرفته شده است. به دسته بندی، برای مباحث کلی یا فهرست مطالب سایت خود فکر کنید. دسته‏بندی ‏ها برای کمک به شناسایی آنچه واقعاً در وبلاگ شما وجود دارد می‏ باشد. این به خوانندگان شما کمک می­کند که محتوای مناسب شما را در سایت پیدا کنند. دسته‏بندی‏ ها دارای ساختار سلسله مراتبی هستند بنابراین می‏ توانید زیرگروه ‏هایی نیز داشته باشید.

تگ‏ ها برای توصیف جزئیات خاص از پست‏ های شما هستند. به این ها به عنوان کلمات فهرست سایت خود بنگرید. آن ها میکروداده‏ هایی هستند که می‏ توانید برای طبقه‏ بندی های جزئی تر مطالب خود از آن ها استفاده کنید، برچسب‏ ها سلسله مراتبی نیستند.

به عنوان مثال اگر شما یک وبلاگ شخصی دارید که در مورد زندگی خود می ‏نویسید. دسته‏ بندی‏ های شما می‏ توانند چیزی مانند موسیقی، غذا، مسافرت، کتاب و … باشد. حالا وقتی پستی در مورد چیزی که می‏ خورید می‏ نویسید، آن را در گروه غذایی اضافه خواهید کرد. می‏ توانید برچسب ‏هایی مانند پیتزا، پاستا، استیک و غیره اضافه کنید.

یکی از بزرگترین تفاوت دسته و برچسب این است که شما باید پست خود را طبقه‏ بندی کنید. شما نیازی به اضافه کردن هر تگی ندارید. اگر پست خود را طبقه‏ بندی نکنید، آن را در طبقه‏ “طبقه بندی نشده” قرار دهید. غالباً دیگران طبقه ‏بندی نشده را به چیزی مانند دیگر یا غیره تغییر می ‏دهند.

دیگر تفاوت دسته و برچسب در نحوه دسته ‏بندی شما و تگ‏ های ثابت(url) است. اگر از ساختار پیوند (url) سفارشی استفاده می‏ کنید، پیشوند شما متفاوت خواهد بود. مثال:

http://yoursite.com/category/food/

در مقابل

http://yoursite.com/tag/food/

تعداد بهینه دسته‏ بندی در وردپرس چند تاست؟

تا وردپرس 2.5، هیچ پشتیبانی برای تگ‏ ها وجود نداشت. این امر منجر به لیست‏ های طولانی شد چرا که مردم از آن برای تعریف جزئیات استفاده می‏ کردند. تگ‏ ها برای بهبود قابلیت استفاده از سایت شما اضافه شدند. با این گفته‏ ها، ما اعتقاد داریم که تعداد مشخصی برای دسته‏ بندی‏ ها وجود ندارد. تعداد بهینه براساس پیچیدگی های سایت شما متفاوت می‏ باشد. با این حال، به خاطر ساختار و قابلیت استفاده، بهتر است از زیرگروه‏ ها و برچسب‏ ها استفاده کنید.

تعداد بهینه دسته‏ بندی وردپرس چند تاست؟

تعداد بهینه دسته‏ بندی وردپرس چند تاست؟

هر دسته ‏بندی شامل گروهی از پست ‏ها است. همیشه بهتر است که از دسته ‏بندی‏ های عمومی شروع کنید و همزمان با رشد سایت خود، زیردسته ها را به کار ببرید. پس از راه ­اندازی چندین وبلاگ، ما می دانیم که وبلاگ ‏ها تکامل می‏یابند. راهی وجود ندارد که بتوانید با همه دسته‏ بندی‏ های مناسب بالا بیاید.

در زمان شروع کار شما فقط یک پست در روز می ‏نویسید. یا شاید 3-5 پست در روز باشد. داشتن بالای 30 دسته در این شرایط بی‏ اهمیت است! به خصوص وقتی که در برخی از آن ها فقط یک یا دو پست داشته باشید. شما بهتر است از 5 دسته عمومی استفاده کنید که محتوای جدید دارند به جای آن که بیشتر از 30 دسته بسازید که اکثر آن ها به روز نشده ‏اند.

اجازه دهید برای توصیف تفاوت دسته و برچسب یک مثال بزنیم. ما یک وبلاگ رسانه‏ های اجتماعی را راه ­اندازی می‏ کنیم. ما می‏ خواهیم نحوه آموزش، اخبار، ابزارها، مطالعات موردی و غیره را به اشتراک بگذاریم. می‏ توانیم مواردی از جمله ابزار، چگونگی، مطالعات موردی، اخبار و غیره داشته باشیم. با این وجود این یک طرز فکر کوتاه مدت است و ما در آینده به مشکل خواهیم خورد. اگر یکی از رسانه‏ های اجتماعی قطع شود و یک شبکه جدید وارد بازار شود چه می‏ شود؟ از شما خواسته می ‏شود که یک دسته بندی سطح بالاتر و زیرگروه ‏های دیگری را نیز اضافه کنید.

یک روش بسیار بهتر برای ساختن این وبلاگ رسانه‏ های اجتماعی، داشتن دسته ‏بندی ‏های برتر و اثبات شده در آینده است. شما می‏ توانید دسته ‏بندی‏ هایی مانند خبری، مطالعه موردی، ابزارها، و غیره داشته باشید. اما مردم چگونه بدانند که آن در مورد توییتر است؟ دسته‏ بندی‏ های شما همه ی کارها را انجام نمی‏ دهند. این جایی است که تگ ها وارد می شوند. باید بگویم که شما یک پست در مورد توییتر نوشته ‏اید به سادگی تگ توییتر را اضافه کنید. در طراحی خود فقط بخشی را با عنوان موضوعات محبوب اضافه کنید و کنترل کنید که به صورت دستی  با پیوندهایی به تگ‏ های معمول مانند گوگل، فیس بوک، توییتر و غیره.

آیا باید از زیر مجموعه‏ ها استفاده کنیم؟

مطمئنا نه. همیشه این اجازه را دارید که موارد مهم را به عنوان برچسب بگذارید. در مثال بالا، تقریباً همه ی پست‏ ها دارای یک تگ برای یک شبکه اجتماعی خاص مانند توییتر، فیس بوک، و غیره هستند. اما ما آن ها را به عنوان دسته ایجاد نمی‏ کنیم. تنها دلیل اضافه کردن زیرگروه‏ ها این است که پیدا کردن مطالب را برای کاربران خود آسان کنید. به یاد داشته باشید که هدف از دسته ‏ها و برچسب‏ ها این است که کاربران به سادگی سایت شما را مشاهده کنند.

آیا اختصاص یک پست به چند دسته خوب است؟

ممکن است در سایت های دیگر بخوانید که اختصاص پست به چند دسته می تواند به سئو شما آسیب برساند. برخی به این دلیل می‏ گویند که ممکن است با محتوای تکراری جریمه شوید. ما معتقدیم که این بیانیه کاملاً درست نیست. اول از همه، اجازه ندهید نظرات دیگران در مورد سئو گمراه تان کند. به یاد داشته باشید هدف مرتب سازی محتوای شما کمک به کاربران در یافتن آن است. با توجه به نحوه تنظیم دسته بندی های برتر ، شما نباید یک پست را به چند دسته بندی سطح بالا طبقه بندی کنید.

به عنوان مثال ، اگر وبلاگ شما دارای سه دسته “تبلیغات ، بازاریابی و سئو” است. پست های شما معمولاً در چند دسته قرار می گیرند. شاید به یک چتر طبقه بندی برای هر سه احتیاج دارید؟ ممکن است همه ی آن ها زیرمجموعه یک تجارت باشند؟ یا می توانید یک دسته به نام تبلیغات و بازاریابی داشته باشید. سپس سئو را به عنوان زیر گروه برای آن ها داشته باشید.

هیچ مزیتی در اضافه کردن چند دسته ‏بندی برای بهتر شدن سئو وجود ندارد. اگر فکر می کنید به کاربران شما کمک می کند ، پس از اضافه کردن یک پست به چند دسته، مخاطبان سردرگم می­ شوند. با این حال، اگر می بینید که این موضوع در سراسر سایت تکرار شده است، باید بازسازی ساختار دسته‏ بندی خود را مدنظر قرار دهید. شاید برخی از دسته بندی های شما نیاز به تگ داشته باشند. یا شاید آن ها باید زیرمجموعه های یک دسته اصلی باشند. این عمدتا مربوط به بهتر شدن تجربه کاربری می­ شود.

اگر در مورد جریمه شدن محتوای تکراری نگران هستید ، تنظیمات (noindex ، follow) دسته‏ بندی های خود را با استفاده از افزونه یواست سئو  انجام دهید. افزونه Yoast این گزینه را دارد که مانع ایندکس شوید.

تنظیمات (noindex ، follow)

تنظیمات (noindex ، follow)

اساساً وقتی شما (noindex ، follow) را برای محتوای خاصی فعال می کنید، به گوگل و سایر ربات های موتورهای جستجو می­گوید که تمام پیوندهای پست شده با این دسته‏بندی را دنبال کنند، بنابراین همه پستها می توانند ایندکس شوند. اما برای جلوگیری از کپی کردن مطالب ، بایگانی دسته اصلی را ایندکس نکنید.

نکته مهم: وردپرس به شما این امکان را می دهد که یک پست را به تعداد دلخواه به دسته ­های متفاوت اضافه کنید. بله درست است که یک پست را به چند دسته اختصاص دهید البته تا زمانی که فکر می کنید که این کار به کاربران شما کمک می کند.

آیا محدودیتی در تعداد تگ هایی که می توانیم به هر پست اختصاص دهیم، وجود دارد؟

پاسخ این سوال خیر است. در وردپرس محدودیتی برای تعداد برچسب ‏هایی که می ‏توانید به هر پست اختصاص دهید وجود ندارد. در صورت تمایل می‏توانید 1000+ برچسب اضافه کنید. با این حال، هدف از تگ ‏ها این است که پست‏ های شما را به هم مرتبط کند. این برچسب ها کلمات کلیدی محبوبی هستند که می‏ توانید برای برقراری ارتباطی مشخص با پست‏ های خود استفاده کنید. این کار باعث می‏ شود تا کاربران هنگام جستجو پست های مرتبط شما را بیایند. پیشنهاد ما این است که بیشتر از 10 تگ به پست‏ های خود اضافه نکنید مگر اینکه برای این کار توجیهی منطقی داشته باشید.

به عنوان مثال: اگر شما یک وبلاگ بررسی فیلم را در دست دارید، ممکن است چندین تگ اضافه کنید: نام بازیگر (می توان ترکیب های متفاوتی از نام و نام خانوادگی بازیگران ساخت).  اما شما ممکن است فیلم‏ های متعددی را از یک بازیگر در وبلاگ خود داشته باشید. اما برای سناریو های ساده‏ تر، شما باید واقعاً میزان تگ‏ه ای استفاده شده را محدود کنید. در غیر اینصورت، شما ممکن است که خودتان را با بیش از 10000+ دسته با تنها 300 پست بیابید.

آیا برچسب ها مانند تگ های متا کار می‏ کنند؟

اغلب افراد تگ‏ ها را با تگ های متا که برای وبلاگ هستند اشتباه می‏ گیرند. تگ‏ ها، تگ های متا برای وبلاگ شما نیستند. حداقل به صورت پیش‏فرض این گونه نیست. افزونه ‏های محبوب مانند یواست سئو به شما این امکان را می ‏دهند تا بتوانید مقدار تگ های متای خود را تنظیم کنید و این کار را برای شما بسیار ساده کرده است.

تفاوت دسته و برچسب : کدامیک برای بهینه سازی موتورهای جستجو بهتر است؟

بیشترین سؤالی که در این زمینه مشاهده می ‏شود این است: آیا در بهینه سازی موتورهای جستجو اهمیت تگ ها و دسته بندی ها با یکدیگر متفاوت است؟ جواب خیر است. شما نباید حساسیت روی دسته ‏بندی یا برچسب گذاری داشته باشید. منظور ما این است که استفاده ی صحیح از هردوی آن ها در کنارهم نتیجه ی خوبی را برایتان رقم خواهد زد. اگر این پست را خوانده‏اید، باید بتوانید هدف شخصی دسته‏ها و تگ‏ها و همچنین هدف استفاده ترکیبی آنها برای استفاده در سایت خود را بدانید.

نتیجه‏ گیری از تفاوت دسته و برچسب

سایت شما برای کاربران شماست نه موتورهای جستجو. هدف هر موتور جستجو طرز برخورد کاربران در هنگام ارزیابی محتوای شماست. اگر تصمیمات خود را براساس قابلیت استفاده کاربر اتخاذ کنید، تقریباً همیشه خود را در حالی می یابید که از مزایای سئو بهره برده اید. دسته ‏بندی و تگ‏ ها فقط دو طبقه‏ بندی پیش‏فرض هستند که با وردپرس همراه هستند.

اکثر سایت های پیشرفته در کنار طبقه ‏بندی مطالب خود در کنار دسته‏ ها و تگ ‏ها از طبقه ‏بندی‏ های سفارشی نیز استفاده می ‏کنند. به وبلاگ خود به عنوان یک کتاب همیشه در حال پیشرفت نگاه کنید. فهرست مطالب (دسته ‏ها) را معقولانه انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که آن ها موضوعات جامعی هستند اما مراقب باشید مبهم نباشند.

از تگ ‏ها برای ارتباط چندین پست استفاده کنید. اگر می ‏بینید که یک تگ خاص در حال جذب کاربر است پس اضافه کردن آن را به عنوان زیرگروه در نظر بگیرید. با این حال، اگر مجبورید تگ را به عنوان زیرمجموعه چند دسته سطح بالا اضافه کنید، آن گاه آن را به عنوان یک تگ بگذارید. هدف این است سایت تا آنجا که ممکن است کاربر پسند باشد.

امیدواریم این مقاله هرگونه ابهامی را در زمینه تفاوت دسته و برچسب برطرف کرده باشد. ما دوست داریم نظر شما را در این باره بشنویم. چگونه محتوای خود را دسته بندی می کنید؟ بهترین کارهایی که برای نظم دادن و سازماندهی مطالب خود انجام می دهید چیست؟

اشتراك گذاری نوشته

پاسخی بگذارید