سئو چیست؟

مصطفی دهقان
1399/01/10
نظرات : 2
بازدیدها : 133

سئو چیست؟ اگر می‌خواهید در گوگل رتبه بالاتری داشته باشید با ما همراه باشید.

 

امروز میخواهیم در مورد مهمترین بحث وب سایت ها یا بهتر بگویم مهمترین سوال وبمستران صحبت کنید.

سئو چیست؟ این سوالی است که در اولین گام برای سئو و رقابت در نتایج گوگل باید از خود بپرسیم و بدانیم.

با حصول درک بهتر از علم و هدف پشت  پرده ذهن فرد جستجوگر، گوگل با بهینه‌سازی سئو سایت شما، به شما پاداش می‌دهد.

نکته 1 : توصیه میکنم قبل بعد از مطالعه این مقاله به تعریف سئو در ویکی پدیا هم ی سر بزنید.

نکته دو : حتما توصیه میکنم مقالات ما را در دسته آموزش سئو دنبال کنید.

در این مقاله از تعریف و اهمیت سئو شروع می‌کنیم و سپس به سئو کلاه‌سفید، سیاه و خاکستری می‌رسیم. در ادامه نیز با سئو داخلی و خارجی و برخی نکات مهم دیگر آشنا می‌شویم. در پایان نیز برخی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل را بررسی می‌کنیم.

سئو چیست؟

سئو چیست؟

کلمه سئو (SEO) در واقع از مخفف عبارت  Search Engine Optimization   تشکیل‌شده است. این عبارت به معنی “بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو” می‌باشد. سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که به‌کارگیری آن‌ها منجر به بهبود رتبه و جایگاه سایت در نتایج جستجو موتورهای جست‌وجوگر مانند گوگل می‌شود.همانطور که می دانید گوگل بهترین و قدرتمندترین موتور جستجوگر دنیاست. درواقع  دلیل این قدرتمندی و یکه تازی گوگل بکارگیری الگوریتمهای پیچیده و هوشمند در سیستم جستجوی گوگل که در اغلب مواقع منجر به نمایش بهترین نتایج در آن می شود این در حالیست که این موضوع در سایر موتورهای جستجوگر به ندرت دیده می شود.

نحوه کار موتورهای جستجوگر

گوگل اعلام کرده همواره در تلاش است تا بهترین نتایج را در SERP نمایش دهد. عبارت SERP مخفف Search Engine Result Pages بوده و به معنی نتایج صفحات جستجوگر است. این موضوع یک چالش جدی را برای خود گوگل ایجاد کرده است. به اینصورت که اگر گوگل میخواهد همچنان به عنوان پرچمدار جستجوگرها باقی بماند می بایست بهترین نتایج را برای کاربران از بین میلیاردها مورد استخراج کرده و در کسری از ثانیه در اختیار آنها قرار دهد! سئو چیست؟

آیا می دانید پشت پرده موتور جستجو گر گوگل اتفاقی که می افتد چیه ؟

زمانی که شما در گوگل، عبارتی را سرچ می کنید چندین الگوریتم که در داخل آنها صدها فاکتور تشخیص و تعیین وجود دارد وارد عمل می شوند. طبق گفته کارشناسان گوگل بیش از 200 فاکتور در قلب چند الگوریتم قرار دارد که نتایج جستجو بصورت مستقیم به آنها وابسته است. گوگل برای جلوگیری از بروز تخلفات و سوءاستفاده از این موضوع، تا حد امکان جزئیات کار الگوریتم ها را مخفی نگه می دارد. به همین جهت برای هیچکس به غیر از عوامل گوگل بصورت شفاف مشخص نیست که دقیقا چه عواملی در نتایج جستجو دخالت داده می شوند. البته یکسری موارد کلی وجود دارند که بسیاری از ما از آنها اطلاع داریم اما بحث اصلی در جزئیات است.

برای درک بهتر اساس کار این جستجوگر ابرقدرت، بهتر است ابتدا با دسته بندی سئو آشنا شوید.

سئو کلاه‌سفید

به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها که بر اساس قوانین مشخص‌شده توسط موتورهای جستجو انجام می‌شود سئو کلاه‌سفید می‌گویند. این روش‌ها باعث می‌شود رتبه سایت به‌طور کاملاً طبیعی افزایش پیدا کند. این روش‌ سئو از بهترین و مناسب‌ترین روش‌های می‌باشد، اما به مدت‌زمان مشخص، پیوسته و دائمی نیاز دارند تا در بهبود رتبه شما تأثیرگذار باشد. درست است که سئو کلاه‌سفید زمان می‌برد اما خیال شما را برای یک‌عمر راحت می‌کند. در این صورت است که شما اعتماد کامل گوگل را به دست می‌آورید و به این راحتی‌ها اعتماد و جایگاه شما از بین نمی‌رود

در ضمن برای این روال در مجموع ۲۵۰ فاکتور اساسی در نظر گرفته شده است و شامل بخش های زیر می شود.

on page seo(سئو داخلی)

به مجموعه اقداماتی گفته میشود که از مرحله خریداری هاست و دامنه شروع می شود و به طراحی داخلی سایت ، سرعت لود سایت و سایر عوامل دورونی ختم می گردد این مجموعه اقدامات بر روی سایت انجام می شود.

  • مواردی مانند تولید محتوا، بهبود ساختار داخلی، افزایش سرعت و پایداری، بهبود رابط کاربری و مانند آنها

off page seo(سئو خارجی)

شامل اقداماتی می شود که خارج از حوزه سایت ولی مرتبط به سایت می باشد مانند کر بر روی شبکه های اجتماععی و یا لینک سازی سایت و مواردی و عواملی که باعث ارتباط بر قرار نمودن با سایت شما می گردد .

  • مواردی مانند لینک سازی و کنترل اسپم، فعالیت شبکه های اجتماعی، برندینگ و تا حدودی تبلیغات و مانند آن، البته باید گفت تبلیغات بصورت مستقیم با سئو در ارتباط نیست اما می تواند بستر مناسبی را برای توسعه یک وبسایت فراهم نماید.

سئو کلاه‌سیاه

کلاه‌سیاه دقیقاً برعکس سئو کلاه‌سفید عمل می‌کند. یعنی در سئو کلاه‌سیاه سعی در فریب دادن موتور جستجو و دور زدن قوانین داریم. این روش نسبت به سئو کلاه‌سفید زودتر نتیجه می‌دهد اما تأثیر آن ابدی نیست. گوگل مدام در حال به‌روزرسانی الگوریتم‌ها و ساخت الگوریتم‌های جدید برای شناسایی این‌گونه تکنیک‌ها می‌باشد. ازاین‌رو اگر از این روش استفاده کنید. دیر یا زود دست شما رو می‌شود.

درست است که خیلی زود به نتیجه می‌رسید اما خیلی زود هم از نتایج محو می‌شوید. روش‌هایی مانند استفاده از لینک‌های اسپم در این دسته قرار دارند که گوگل با الگوریتم پنگوئن خیلی راحت آن‌ها را شناسایی می‌کند.

سئو کلاه خاکستری

سئوی کلاه‌سیاه درواقع تکنیک‌هایی است که ضد قوانین مشخص‌شده می‌باشد اما طوری استفاده می‌شود که گوگل متوجه آن‌ها نشود. درواقع همان سئوی کلاه‌سیاه است اما ریسک کم‌تری دارد. به‌عنوان‌مثال برخی از افراد شروع به ساخت صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام، گوگل پلاس و.. می‌کنند. سپس لینک سایت خود را در این صفحات قرار می‌دهد. این روش فعلاً ازنظر گوگل مشکلی ندارد و درواقع قابل‌شناسایی نیست. اما این بعید نیست که در آینده این روش هم لو برود و باعث جریمه شدن سایت شما توسط گوگل شود.

چهارچوب کلی و اساسی سئو

باید قبل از راه اندازی یک وب سایت که قصد داریم نتیجه مطلوبی در سئو کسب کند یکسری چهارچوب کلی و اساسی را مدنظر داشته باشیم. جزئیات کار نیز می بایست در خدمت قواعد کلی قرار بگیرند. این قواعد کلی عبارتند از:

  • سایت برای استفاده کاربران است نه برای ربات ها و خزنده های گوگل
  • سئو سایت مانند کودکی است که همواره به مراقبت نیاز دارد.
  • استفاده از روشهای غیراصولی حتی در صورت حصول نتیجه، برای همیشه جواب نخواهد داد.
  • بهتر است بجای کار بر روی شاخص های کمی بر روی شاخص های کیفی تمرکز کنیم.
  • برای کسب نتیجه، تحقیق و پژوهش مداوم یک اصل اساسی است.
  • نباید انتظار داشت نتایج همیشه آن چیزی باشد که مورد انتظار ماست.
  • نباید سایت های رقیب را دست کم گرفت.
  • قرار نیست از راه نرسیده همه چیز در اختیار ما باشد!
  • سئو تنها تولید محتوا و لینک سازی نیست!

سابت باید کارپسند باشد 

گوگل با استفاده از فاکتورهایی نظیر UX که به معنی تجربه کاربری است میزان محبوبیت سایت ها را بدست می آورد.

توقف ممنوع

سئو و بهینه سازی سایت امری پیوسته و مدام است. توقف کار می تواند تاثیر منفی در سئو سایت داشته باشد.به همین جهت رها کردن کار در وسط راه منطقی به نظر نمی رسد.

تقلب ممنوع

قبلا با یکسری راهکارهای ساده امکان اینکه گوگل را دور زد وجود داشت.  اما در حال حاضر جستجوگر گوگل به قدری هوشمند شده که به سختی می توان با راهکارهای غیراصولی به نتیجه رسید. در صورت دستیابی به نتیجه نیز قطعا با گذشت زمان همه چیز از دست خواهد رفت. پس بهتر است انتخاب شما راه طولانی تر اما مطمئن تر باشد. سئو چیست؟

در سئو کدام مهمتر است ؟ کمیت یا کیفیت ؟

در سئو  کیفیت مهمتر از کمیت است. مثلا در تولید محتوا، تعداد 100 محتوای باکیفیت بهتر از هزاران محتوای کم کیفیت است.

رقابت اجتناب ناپذیر است

در سئو نیز اگر از عملکرد رقبا غافل شده و آنها را مورد بررسی دقیق قرار ندهید ممکن است نتیجه مناسبی کسب نکنید مگر اینکه کارتان خیلی درست باشد.

همیشه استانداردهایی نیز وجود دارد

توجه داشته باشید که باید یکسری الزامات و قواعدکه بصورت مستقیم با گوگل در ارتباط است را برای کسب نتیجه بهتر مد نظر قرار دهید.  این استانداردها عبارتند از:

  • توجه به استانداردهای مورد استفاده در طراحی سایت
  • توجه به متاتگ های تعاملی مانند title, description, robots و …
  • عدم استفاده از کدها و محتوای مخفی در سایت
  • ثبت سایت در سیستم هایی نظیر Search Console و Google Analytics
  • حفظ امنیت و پایداری سایت و تامین نهایت سرعت دسترسی
  • انتقال صحیح صفحاتی که حذف شده و یا آدرس آنها تغییر کرده است

امیدوارم در این مقاله جواب سوال مهم ” سئو چیست؟ ” را به خوبی دریافت کرده باشید.

اشتراك گذاری نوشته
  • Alireza5928

    اگر سئو بهبود پیدا کنه چه مدت طول میکشه تا به صفحه اول برسیم

    • مصطفی دهقان مدیر

      سلام
      در کل سئو یک مبحث پرحاشیه هست یعنی مسائل زیادی کنار هم باید قرار بگیره تا شما بالا بیاید ، ولی اگر همه مسائل را درست انجام بدهید بین یک هفته تا یک ماه نتیجه آن را متوجه می شوید
      پ.ن : بعد از انجام تغییرات مثبت روی سئو سایت سعی کنید در وبمستر گوگل خود سایت خود را یکبار فچ کنید

دیدگاهتان را بنویسید