آشنایی با تجارت الکترونیک
بنام خدا و سلام خدمت کاربران عزیز وردپرس یار
امروز در اولین جلسه از آموزش صفر تا هزار ساخت یک فروشگاه فایل قصد داریم تا شما را با مفهومات اولیه تجارت الکترونیک آشنا کنیم. بنظر من اولین نکته مهم در هر کاری این است که شما از ریشه اون رو یاد بگیرید و در قالب خاصی کار خودتون رو پیش ببرید. البته این به معنای عدم خلاقیت نیست و در واقع استفاده از تجربیات مشترک و اساس کار می باشد.
[button color=”green” size=”small” link=”https://www.wp-yar.ir/wp-content/uploads/wpyarmarket854/01wpyar-bazaryabi.mp4″ ]دانلود فیلم[/button]
تجارت الکترونیک
معادل این کلمه که بسیار هم معروف می باشد Electronic commerce و یا بطور خلاصه همان E-commerce است که در واقع به معنای تجارتی که دنیای الکترونیکی در حال انجام است می باشد. تجارت الکترونیک انواع مختلفی دارد و جالب اینجاست که ثروتمندان در این رسته دسته کمی از صنعتگران تولید کننده ندارند.
اولین ورود تجارت الکتونیک جهت آسان سازی معاملات اقتصادی بود و پس از آن از سال 1991 به سرعت هزاران نوع تجارت به این عرصه پاگذاشت و شاید خالی از لطف نباشه که خرید آنلاین هم در سال 1979 توسط فردی بنام میکائیل آلریچ اختراع شد.
تجارت الکترونیک به معنای ساده تر
تجارت الکترونیکی به هرگونه معاملهای گفته میشود که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا و یا خدمات منتهی میشود. امروزه کمتر کسی است که در اینترنت گشتی نزده باشد و در واقع اینترنت پر است از تونل هایی که مربوط به تجارت های مختلف است.
تجارت الکترونیک در ایران
تجارت الکترونیک در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیه است. اما اهمیت فناوری اطلاعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئولان ایران باشد. اما بهنظر میرسد با وجود برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار کشور از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیک کم است. از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی باعث شدهاست که اطمینان لازم وجود نداشته باشد.
در تجارت الکترونیک چند نوع بنگاه تجاری داریم ؟
- ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B): به الگویی از تجارت الکترونیکی می گویند، که طرفین معامله بنگاهها هستند.
- ارتباط بنگاه و مصرفکننده (B2C): به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان میباشد.
- ارتباط مصرفکنندهها و شرکتها (C2B): در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراوردهها یا خدمات خود را به شرکتها میفروشند.
- ارتباط مصرفکننده با مصرفکننده (C2C): در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرفکنندگان است.
- ارتباط بین بنگاهها و سازمانهای دولتی (B2A): که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی میباشد. پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب میشوند.
- ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): الگویی بین دولت و توده مردم میباشد که شامل بنگاههای اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان میباشد. این الگو یکی از مولفههای دولت الکترونیک میباشد.
- ارتباط بین دولتها (G2G): این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینههایی شبیه واردات و صادرات میباشد.
پس دلیل اینکه در ابتدای کار گفتم این مباحث مهم هستند اینجا روشن می شود که شما باید بدانید کسب کاری که در نظر دارید جزء کدامیک از این موارد است و با در نظر گرفتن موارد دیگر زمینه پیشرفت را برای کارتان ایجاد کنید.
از اینجا به بعد می خواهیم به جای تجارت الکترونیک ، از ” کسب و کار اینترنتی” استفاده کنیم و کارمون را با این واژه ادامه بدیم.
ما در این دوره آموزشی قصد داریم که بنای یک کسب و کار جذاب را به شما یاد بدیم و اون هم ساخت یک فروشگاه فایل با امکانات بسیار بالا و عالی است. دوستان عزیزم من در کلاس های حضوری بار ها و بار ها به دانشجو ها میگم که کسب و کار اینترنتی به تلاش و پشتکار بالایی احتیاج داره و هرکس در این زمینه تلاش خودش را ادامه بده بدون شک موفق میشه زیرا گستردگی این کار بقدری بالاست که بین این همه کاربر دنیای اینترنت درصدی برای دیدن سایت شما نیز همیشه وجود دارد.
برای کسب و کار اینترنتی چه موادی لازم است !!؟
1- فردی منظم و با عزم راسخ
2- آماده سازی محصولات و انتخاب جهت دهی
3- قالب و طراحی کاربرپسند
4- بازاریابی ( شامل سئو ، ایمیل مارکتینگ و … )
5- سیستم پشتیبانی قدرتمند
با این 5 مورد مرحله به مرحله شما می توانید به موفقیت نزدیک شوید و با جذب کاربران بیشتر موفقیت خود را تضمین کنید.
چگونه سایت خود را به کاربران اینترنت معرفی کنیم ؟
افراد و شرکت ها با سیاست های خاصی سایت خود را مطرح می کنند. همه ی اینها بستگی به ردیف و نوع کسب و کار شما دارد و هزینه ای که می کنید. البته در زمینه اینترنت بیشتر تلاش و زحمت است تا هزینه کردن ! و شما با هزینه های اندک هم می توانید به خودکفایی برسید.
مثال هایی از سیاست های معرفی سایت به بازار هدف :
1- تبلیغات بنری در سایت ها
2- تبلیغات فیزیکی در خیابان و … ( بسته به نوع کسب و کار الکترونیکی)
3- ایجاد شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام و …
4- سئوسازی و جذب از طریق گوگل
5- جذب از طریق تبلیغات یا ad در گوگل
6- از طریق تبلیغات در کانال های تلگرامی
7- تبلیغات در پیج های اینستاگرامی
8- ساخت فیلم های تبلیغاتی و انتشار آنها
9- ارائه خدمات جذاب و مطالب جذاب
و ….
چگونه سایتی جذاب و کاربر پسند داشته باشیم؟
در این دوره آموزشی یادخواهید گرفت چگونه سایتتان را از بهم ریختگی و عدم جذابیت به یک سایت مورد اعتماد و عالی تبدیل کنید. اما قبل از هرچیز باید بدانید که سایت ها معمولاً از هرعکس و رنگی برای سایت های خود استفاده نمی کنند و رنگ ها و طراحی شما باید طبق روال خاصی پیش برود تا به هدف نزدیک شود. بعنوان مثال کاربرانی هستند که به خودشان اجازه می دهند هر عکس بی کیفیتی با هر فونتی را در سایت قرار دهند و خب این بیشتر به شکست نزدیک تر است تا موفقیت !
برای موفقیت در این راه تنها کافیست به سایت های دیگر خوب دقت کنید و نکته اصلی را درک کنید که یک سایت عالی چطور طراحی دارد ! پس از آن می توانید به یک طراح فوتوشاپ مراجعه کنید و یا خودتان شروع کنید و در این راه نیز حرفه ای شوید.
چرا بعضی از شروع کنندگان کسب و کار به نتیجه نمی رسند ؟
دلایل زیادی می تواند داشته باشد اما همانطور که به شما گفتم اصلی ترین آن ناامید شدن خیلی زود است. خیلی ها مدت ها را روی طراحی و رنگارنگ کردن سایت خود وقت میگذارند اما نمی دانند در نهایت سادگی بهتر است این وقت را روی محصولات و خدمات ارائه شده ی خود بگذارند تا زودتر به نتیجه برسند. و در واقع بنظر من اگر یک سایت ساده با محتوای قوی باشد بسیار ارزنده تر از یک سایت زیبا ولی تو خالیست !!

دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.