آموزش وردپرس, وردپرس

کشف حفره امنیتی در پلاگین سئو Yoast

کشف حفره امنیتی در پلاگین سئو Yoast

با سلام خدمت کاربران وردپرس یار. در این مقاله کوتاه , نوک پیکان به سمت افزونه ای رفته است که بیش از ۱۴ میلیون نفر در سرتاسر دنیا , به نوعی مشترک آن هستند و از خدمات آن استفاده میکنند . این آمار به نوعی نشان میدهد که بیش از ۵۰ درصد افرادی که کسب و کار و یا وبسایت و فوروم خود را بر پاسه وردپرس بنا کرده اند , از این افزونه محبوب استفاده میکنند . در چند سال گذشته , انتقادات زیادی متوجه این افزونه بوده که اغلب این انتقادات , مربوط به ضعف های امنیتی Yoast بوده است . آنچه مشخص است و در ادامه بررسی خواهد شد , این است که دومین افزونه محبوب سئو در میان کاربران وردپرس , از نظر امنیتی دارای ضعف هایی است .تشکر رایان دوهورست ( از طراحان یاست ) از WPScan برای کشف و گزارش مسئولانه این موضوع , خود تاییدی بود از جانب مسوولین یاست در اینکه این افزونه وردپرس دارای حفره ای امنیتی است .

مسوولین Yoast نیز با اذعان به این ضعف ها , بارها اعلام داشتند که با به روز رسانی های پی در پی , در پی کاهش این آسیب پذیریها بوده اند . از طرفی مشاهده میشود که اغلب این بروز رسانی ها به صورتی عجولانه انجام شده و در برخی موارد , با به هم زدن ساختار وبسایتها , باعث بروز مشکلاتی در پیکر بندی وردپرس شده است . این مقاله با عنوان Yoast WordPress SEO Plugin Vulnerable To Hackers , افزونه Yoast در معرض آسیب هکرها , اولین بار در ۱۱ ماه مارس ۲۰۱۵ ( ۳ روز قبل ) توسط پشتیبان افزونه WPScan , کشف شد و در مطلبی توسط  Barry Schwartz در مجموعه تخصصی searchengineland منتشر شد . بری شوارتز , صاحب شرکت مشاوره سئو RustyBrick ،NY , و از توسعه دهندگان وب در این خصوص است .

میلیون ها نفر از مدیرانی که سایت های خود را بر پایه وردپرس بنا کرده اند , ممکن است تا کنون متوجه یک آسیب پذیری کور در تزریق کدهای مخرب به SQL به دلیل وجود یک حفره امنیتی در پلاگین بسیار محبوب Yoast شده باشند . این پلاگین , بارها به روز شده است ، میزان موفقیت این به روز رسانی ها دقیقا مشخص نیست , اما اگر از Yoast استفاده میکنید , مطمئن شوید که افزونه شما به روز است . حفره امنیتی در افزونه یاست وردپرس

امروزه بیش از ۱۴ میلیون نفر , برای بهینه سازی وردپرس خود از این افزونه استفاده میکنند , اما بنابر گزارشات موجود , حفره ای امنیتی در این پلاگین باز است که توسط آن , هکرها میتوانند به وسیله این حفره , اقدام به تزریقات کور در SQL نمایند . حملات تزریق کور به SQL , نوع مرسوم و خطرناکی از حملات تزریق کد به SQL است که از پایگاه داده , سوالات درست یا غلطی را می پرسد و تعیین پاسخ بر اساس کدهای تزریقی را خود انجام میدهد (  SQL injection نوعی فن تزریق کد است که هکر با استفاده از نقص امنیتی در نرم‌افزارها و یا افزونه ها , وب‌سایت را اکسپلویت می‌کند , به این صورت که نفوذگر با یک سری دستورهای SQL عملیاتی را متفاوت با عملیات عادی موردنظر طراح وبسایت , در پایگاه داده وب‌سایت آسیب‌پذیر انجام می‌دهد. این آسیب‌پذیری جزو ده آسیب‌پذیری رایج نرم‌افزارهای وب در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ برشمرده شده‌است . مترجم )

این حمله اغلب هنگامی انجام میشود که برنامه های وب پیکربندی میشود و یا به روزرسانی انجام میشود که هکر بدین وسیله نشان دهد پیام های خطا عمومی هستند و ناشی از به روز رسانی ، اماروشن است که وبسایت قربانی در معرض خطر تزریق SQL قرار دارد و یا هکر , این کار را آغاز کرده است .

حفره امنیتی کشف شده در افزونه یاست می تواند تنها عامل مورد استفاده توسط هکرها برای وارد کردن و تزریق کدهای پرس و جو در پایگاه داده باشد که در نتیجه به تغییر داده و یا حذف داده توسط هکر , منجر میشود . هکرها نیز این حملات را اغلب برای وارد کردن غیر مجاز لینک های وابسته، لینک های اسپم ، و یا نرم افزارهای مخرب و ابزارهای تبلیغاتی مزاحم در سایت های قربانی , طراحی میکنند . طراحان یاست پیشنهاد میکنند که اگر شما برای سئو وردپرس خود از این افزونه استفاده میکنید ، برای رفع این مسئله و برطرف کردن حفره امنیتی ، افزونه خود را به نسخه ۱.۷.۴ ارتقاء داده و یا بلافاصله از نسخه های تجاری یاست استفاده کنید . این نسخه مستند به یک راه حل امنیتی است که بر اساس آنچه رایان دوهورست ( از مهندسین طراح یاست . مترجم ) در طول اسکن امنیتی آن را تست کرد , آن را قابل قبول خواند . رایان درباره این راه حل امنیتی می گوید :

حل مشکل امنیتی : آسیب پذیری های تزریق SQL از ثابت CSRF ممکن و مهیاست . اما ما برای حل این مشکل , با اضافه کردن مقادیری به order_by و پارامترهای موجود , و اضافه کردن چک فوق العاده در درخواست و ارسال پارامترهای اضافی , قابلیت مورد نیاز برای دسترسی به ویرایشگر را بهبود بخشیده ایم . در پایان نیز , تشکر رایان دوهورست از WPScan برای کشف و گزارش مسئولانه این موضوع , تایید طراحان یاست را نیز به همراه داشت . شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد آسیب پذیری یاست را در TheHackerNews.com مطالعه نمایید .

پست اسکریپت : Yoast اعلام کرد که تیم وردپرس در واقع به طور خودکار , تمام کاربران خود را تحت فشار قرار دادند که از نسخه های قدیمی استفاده نکنند . اما بسیاری از وبسایت ها هم اکنون نیز از نسخه های قدیمی استفاده میکنند که یاست تلاش دارد در آینده , تمام آنان را به صورت خودکار به روزرسانی کند .

درباره مصطفی دهقان

آرزوی قلبی من خدمت برای تمام دوستداران وردپرس در ایران نشر محصولاتی با حداکثر کیفیت و بهترین پشتیبانی می باشد ، به امید روزی که وردپرس یار خدمتگذارترین وردپرسی ایران شود ..!

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید